Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uczenie się partycypacji publicznej przez młodzież – od rodziny do sfery publicznej

Tytuł:
Uczenie się partycypacji publicznej przez młodzież – od rodziny do sfery publicznej
How young people learn public participation – from the family to the public sphere
Autorzy:
Archemowicz, Hanna
Tematy:
partycypacja publiczna
młodzież
uczenie się
rodzina
demokracja
public participation
youth
learning
family
democracy
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Wrocławski. Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych. Instytut Pedagogiki. Zakład Historii Edukacji
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Źródło:
Wychowanie w Rodzinie; 2020, XXII, (1/2020); 149-162
2082-9019
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wprowadzenie. Partycypacja publiczna to istotny komponent współczesnej demokracji. Pytanie o to, jak przygotowywać młodych ludzi do aktywnego uczestnictwa w życiu obywatelskim stanowi jedno z wyzwań zarówno współczesnej pedagogiki, jak również wychowania w rodzinie. Cel. Celem tekstu jest prezentacja badań własnych nad procesem uczenia się partycypacji publicznej przez młodzież, a następnie odniesienie wyników do pytania o to, w jakim stopniu mogą one mieć zastosowanie dla wychowania na gruncie rodziny. Materiały i metody. W badaniach wykorzystano metodę participatory action research. Siedmioro młodych ludzi pełniło rolę badaczy swojego środowiska (wykorzystano wywiadyjakościowe). Wspólnie z autorką opracowali oni wyniki i wnioski z badań. Jako ramę teoretyczną do badań przyjęto teorię uczenia się Knuda Illerisa. Wyniki. Wyniki badań ukazują trzy wymiary uczenia się partycypacji (wymiar poznawczy, emocjonalny i społeczny). Wnioski. Analiza wyników w kontekście wychowania w rodzinie wskazuje na istotny wpływ otoczenia rodzinnego na rozpoczynanie aktywności społecznej, jak również jej kontynuowanie i pogłębianie.

Introduction. Public participation is an important element of modern democracy. One of the important challenges of pedagogy and family upbringing is to answer the question: what is the best way to prepare young citizens to be active in public life? Aim. The aim of the paper is to present the result of the own research project. The topic of the research was: how young people learn public participation. Another important issue was to relate the research results to the family context and answer the question: how useful are the results in the family upbringing? Method. Participatory action research was a method used in the research. Seven young people took part in the project. They interviewed their peers and cooperated with an author in working on findings and conclusions from the research. The theoretical framework of the project was Knud Illeris’ theory of learning. Results. The results showed three dimensions of learning public participation: cognitive, emotional, and social. Conclusions. Analysis of the results show the importance of the social environment and family upbringing in building young people’s capacity for public participation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies