Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Das bild der deutschen in den ausgewählten Artikeln der polnischen Presse (stand auf Juni-Dezember 2002)

Tytuł:
Das bild der deutschen in den ausgewählten Artikeln der polnischen Presse (stand auf Juni-Dezember 2002)
Image of Germans in the selected articles of the Polish press (as of June–December 2002)
Wizerunek Niemców w wybranych artykułach polskiej prasy (od czerwca do grudnia 2002 r)
Autorzy:
Bytner, Marzena
Tematy:
Polska
Germany
Polish press
stereotype
Polska
Niemcy
polska prasa
stereotyp
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Szczecinie
Język:
niemiecki
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Problemy Nauk Stosowanych; 2018, 9; 177-186
2300-6110
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Hintergrund und Ziel: Das Ziel ist, aufgrund der Zitate von den ausgewählten Artikeln der polnischen Presse das Bild der Deutschen auf Jahr 2002 darzustellen und es mit bis heute in der polnischen Gesellschaft existierenden Stereotypen von Deutschen zu konfrontieren. Zusätzlich werden bestimmte historische Kontexte angeführt, um deutsch-polnische Relationen besser zu verstehen. Material und Methoden: Untersucht wurden die polnischen Wochenzeitschriften (Wprost, Polityka) und Tageszeitungen (Gazeta Wyborcza, Kurier Szczeciński, Nasz Dziennik und Fakt). Der Untersuchungsraum umfasste den Zeitraum vom Juni bis zum Dezember 2002. Die gesammelten Zitate wurden mit entsprechenden Kommentaren versehen und mit dem heutigen Bild von Deutschen gegenübergestellt. Ergebnisse: Es stellte sich heraus, dass im Jahre 2002 viele negative Stereotype gegenüber Deutschen in der polnischen Gesellschaft funktionierten (z. B. deutsche Sprache als etwas schlecht Klingendes, Angst vor deutscher Expansion auf polnische Güter). Außer der negativen Aspekte wurden auch ein paar positive (vor allem in Polityka) Zitate entdeckt (z. B. Deutsche und ihre Ordnung, Deutsche als Sportmeister). Fazit: Im Vergleich zum Jahr 2002 lässt sich beobachten, dass sich deutsch-polnische Relationen verbesserten. Den großen Beitrag dazu gaben verschiedene deutsch-polnische Projekte und Initiativen, die gegenseitige Verhätnisse positiv beeinflussten.

Introduction and aim: The purpose of article is to present the image of the Germans in 2002 and to confront it with still existing stereotypes of Germans in today’s Polish society. The materials to comparison was taken from the articles from Polish press. In addition, certain historical contexts are cited to better understand German-Polish relations. Material and methods: Polish weekly magazines (Wprost, Polityka) and daily newspapers (Gazeta Wyborcza, Kurier Szczeciński, Nasz Dziennik and Fakt) were investigated. The study area covered the period from June to December 2002. The collected quotations were provided with appropriate comments and juxtaposed with the current image of Germans. Results: It turned out that in the year 2002 existed many negative stereotypes against Germans in the Polish society (eg German language as something bad sounding, fear of German expansion on Polish goods). Apart from the negative aspects, a few positive (especially in Polityka) citations were also discovered (eg Germans and their order, Germans as sports champions). Conclusion: Compared to 2002, it can be observed that German-Polish relation improved. The great contribution came from various German-Polish projects and initiatives that positively influenced mutual relations.

Wstęp i cele: Celem artykułu jest przedstawienie wizerunku Niemców w 2002 roku i skonfrontowanie go z wciąż istniejącymi stereotypami Niemców w dzisiejszym polskim społeczeństwie. Materiały do porównania pochodzą z artykułów z polskiej prasy. Ponadto przytoczono niektóre konteksty historyczne, aby lepiej zrozumieć stosunki niemiecko-polskie. Materiał i metody: Przebadano polskie tygodniki (Wprost, Polityka) oraz dzienniki (Gazeta Wyborcza, Kurier Szczeciński, Nasz Dziennik i Fakt). Badany obszar obejmował okres od czerwca do grudnia 2002 r. Zebrane cytaty zostały opatrzone odpowiednimi komentarzami i zestawione z obecnym wizerunkiem Niemców. Wyniki: Okazało się, że w 2002 roku w polskim społeczeństwie istniało wiele negatywnych stereotypów przeciwko Niemcom (np. Język niemiecki jako coś źle brzmiącego, obawa przed ekspansją Niemiec na polskie towary). Oprócz aspektów negatywnych odkryto także kilka pozytywnych (szczególnie w Polityce) cytowań (np. Niemcy i ich kolejność, Niemcy jako mistrzowie sportu). Wniosek: W porównaniu z rokiem 2002 można zaobserwować poprawę relacji niemiecko-polskich. Ogromny wkład pochodził z różnych polsko-niemieckich projektów i inicjatyw, które pozytywnie wpłynęły na wzajemne relacje.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies