Tytuł pozycji:
Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2
Praca zbiorowa napisana przez wybitnych polskich profesorów - znawców dziedziny: Krzysztofa Rubachę, Bogusława Śliwerskiego, Zbyszka Melosika, Bogusławę Dorotę Gołębniak, Mariolę Chomczyńską-Rubachę, Janusza Surzykiewicza, Roberta Kwaśnicę oraz Mirosławę Cylkowską-Nowak. Układ i dobór treści spełniają wymagania nowoczesnego podręcznika - jest spójny i atrakcyjny. Podstawowe problemy pedagogiczne zostały przedstawione w szerszym kontekście społeczno-kulturowym.
Książka:
• przedstawia współczesne teorie wychowania
• zapoznaje z głównymi tendencjami rozwoju systemów oświatowych w Polsce i na świecie
• wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia
• daje podstawy oraz praktyczne wskazówki do tworzenia warsztatu pracy pedagogicznej
• inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.
Tom drugi obejmuje trzy części.
Pierwsza część omawia zagadnienia istoty i przedmiotu badań teorii wychowania, różnych podejść do teorii wychowania, badań porównawczych z tego zakresu, a także nowych kategorii pojęciowych współczesnej teorii wychowania oraz teorie socjalizacji.
Część druga porusza zagadnienia z zakresu dydaktyki, dotyczące m.in. programu szkolnego, nauczania i uczenia się w klasie, szkolnego środowiska uczenia się, w tym zagadnień przemocy i agresji w szkole, a także pełnienia i przygotowania się do zawodu nauczyciela.
Część trzecia omawia zaś aktualne problemy oświaty, główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych w świecie oraz reformowania oświaty w Polsce.
Podręcznik przeznaczony jest dla:
• przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego - studentów uczelni akademickich, kolegiów nauczycielskich i wyższych szkół zawodowych
• studentów pierwszych lat pedagogiki
• nauczycieli, którzy chcą odnowić swoją wiedzę pedagogiczną
• prowadzących szkolenia w ośrodkach doskonalenia kadr pedagogicznych
• wszystkich zainteresowanych współczesną pedagogiką - działaczy oświatowych i samorządowych, psychologów i socjologów.
Podręcznik otrzymał III nagrodę w V edycji Konkursu na Najlepszy Podręcznik Akademicki, wydany w 2003 roku, organizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.